204 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
Recensie | François Ozon mixt erotiek met horror

François Ozon is terug met een pikante thriller waarin niets is wat het lijkt. L’amant double is 50 Shades of Grey meets Rosemary’s Baby. Huiveringwekkend en sexy, maar soms ook een tikkeltje kitscherig.

De jonge Chloé (Marine Vacth) heeft last van aanhoudende buikpijn. Chloé’s huisarts verzekert haar ervan dat de pijn tussen haar oren zit, dus zoekt ze psychische hulp. Zo belandt ze bij de charmante psycholoog Paul Meyer (de Belgische Jérémie Renier). Uit zijn therapeutische sessies vloeit impulsieve hartstocht voort. Chloé trekt in bij Paul maar merkt dat hij iets voor haar verborgen houdt. Ze ontmoet in het geheim zijn tweelingbroer, die haar makkelijk weet te verleiden. Wat volgt zijn intriges, lust en levensechte, naargeestige dromen.

Kitscherige droombeelden
L’amant double is een lust voor het oog. Van de, nu al memorabele, vaginashot in een van de eerste scènes, tot de seksscène tussen Chloé enerzijds en de tweelingbroers (beiden vertolkt door Renier) anderzijds. Ook de artistieke scènes met spiegels zijn noemenswaardig. “Ik wilde het onderwerp tweelingen fascinerend, artistiek en tegelijkertijd monsterachtig in beeld brengen”, aldus Ozon. Dat is hem beslist gelukt, al neigt L’amant double vanaf de tweede helft van de film naar het kitscherige. Een enkeling zal misschien zelfs fronsend afhaken na een van Chloé’s merkwaardige dromen.

Rosemary’s Baby
Hoofdrolspeelster Marine Vacth kennen we nog van Ozons onderhoudende coming of age-film Jeune & Jolie (2013). De combinatie Ozon en Vacth, blijkt goud, want ook nu tilt Vacth Ozons psychethriller naar een hoger niveau. Ze zet een razend knappe prestatie neer als de kwetsbare en tegelijkertijd doortastende, hartstochtelijke Chloé. Vacths spel doet veel denken aan Mia Farrows uitmuntende vertolking van Rosemary in de cultklassieker Rosemary’s Baby (1968). Ook Chloé's opdringerige buurvrouw en de terugkerende, macabere dromen doen bijzonder veel aan de horrorfilm van Roman Polanski denken.

Erotiek
Ozon wordt door velen gezien als een provocateur, omdat een groot deel van zijn werk zich kenmerkt door het spel van seks en lust. L’amant double past goed binnen zijn oeuvre. Van de eerder genoemde vag-closeup, tot het fragment waarin Chloé met een voorbinddildo haar man ruw penetreert. L’amant double is voyeuristisch, maar wel het soort voyeurisme waarbij gelijkwaardigheid de boventoon voert. De kijker wordt op zijn wenken bediend, ongeacht seksuele voorkeur. Het is stijlvolle erotiek voor iedereen. Dankzij het SM-tintje doet de film ook denken aan 50 Shades of Grey, maar dan veel krachtiger.

Het spannende slot van de erotische thriller is de kers op de raadselachtgie, absurdistische taart van Ozon. Wanneer de aftiteling over het beeld rolt, zit de kijker met een boel onbeantwoorde vragen en dat is precies de bedoeling. Ozon laat zijn toeschouwers graag een beetje beduusd achter.

L'amant double is te zien vanaf 3 augustus.

Tekst: Naz Taha

Whatsapp