61 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
To come out, or not to come out: hoe blijf je jezelf als jonge LHBT op de werkvloer?

To come out, or not to come out: hoe blijf je jezelf als jonge LHBT op de werkvloer?

‘Iedere LHBT die bang is op werk uit de kast te komen, is er één te veel’

Je bent gay, lesbisch, bi of trans en klaar om toe te treden tot de arbeidsmarkt. Maar dan: vermeld je die bestuursfunctie bij het COC wel of niet op je cv? En wat als collega’s vragen naar je partner? Laat je ze een foto van je vriend zien of houd je je lippen stijf op elkaar? Young@WorkplacePride zet zich in voor jonge LHBT’s op de werkvloer. ‘We krijgen inmiddels zelfs verzoeken van hetero’s die bij onze sessies aanwezig willen zijn.’

LHBT’s zijn in Europa praktisch onzichtbaar op de arbeidsmarkt. 76% is niet uit de kast op werk en 30% van hen is daardoor minder productief, zo blijkt uit een verzameling van Europese onderzoeken naar het thema. Schokkende cijfers. Gelukkig doet Nederland het relatief gezien een stuk beter. Een recent Movisie-onderzoek toonde aan dat 80% van de homo’s en lesbiennes in ons land open durft te zijn over hun seksuele oriëntatie op de werkvloer.

‘Webredactie bij Gay.nl kan relevant zijn op je cv, maar mensen zijn bang voor een stempel’

Steven Kienhorst (30) - Defining Moments Photography | Canoë Segeren-Doherty'Toch is iedere persoon die op werk niet uit de kast durft te komen er wat mij betreft één te veel’, aldus Steven Kienhorst (30), senior consultant bij IBM en inmiddels drie jaar betrokken bij de jongerentak van stichting Workplace Pride. Sinds 2012 maakt dat platform zich hard voor een inclusieve werkvloer voor LHBT’s binnen en buiten Nederland, door werkende LHBT’s en roze bedrijfsnetwerken met elkaar te verbinden. Inmiddels zijn er meer dan 50 nationale en internationale bedrijven aangesloten.

Jongerentak Young@WorkplacePride werd opgericht om jongeren een luidere stem te geven binnen de stichting en op de werkvloer. ‘Ieder jaar organiseert Workplace Pride waardevolle evenementen, maar daar kwamen helaas weinig jongeren op af. De connectie met jonge starters was een beetje verloren’, aldus Steven. ‘Dat is jammer, want veel bedrijven zijn de afgelopen jaren stevig aan het verjongen. Daarbij vervullen jongeren steeds vaker belangrijke functies. We richten ons niet alleen op werkende jongeren, maar ook op degenen die zich nog voorbereiden op de werkvloer: de studerenden en werkzoekenden’, aldus Steven. ‘Bij die laatste groep spelen mensen bijvoorbeeld vaak met de vraag of ze wel of niet open moeten zijn over hun seksuele oriëntatie, wanneer die ter sprake komt. Maar ook met de vraag welke nevenactiviteiten wel of niet op je cv te vermelden. Webredactie voor Gay.nl of een bestuursfunctie bij het plaatselijke COC kunnen zeer relevante nevenactiviteiten zijn, maar mensen zijn toch bang voor een stempel.’

‘Ik moet iedere keer weer een moment bepalen waarop ik deel dat ik op mannen val’

To come out or not to come out
Niet uit de kast komen op werk: voor sommigen is het een bewuste keuze. Zij willen hun privéleven strikt gescheiden houden van hun werk. Soms komt het nooit ter sprake, en wordt het daardoor onbedoeld een geheim. Maar er zijn ook velen die simpelweg bang zijn dat het negatieve gevolgen heeft voor hun carrière. Steven gaat als consultant iedere drie, vier maanden voor een nieuwe klant aan de slag. ‘Elke keer moet ik weer een moment bepalen waarop ik deel dat ik op mannen val. Als het ter sprake komt, dan moet je wel bewust besluiten of je die informatie gaat delen. Ik heb inmiddels in mijn e-mailhandtekening staan dat ik lid ben van het interne LHBT-netwerk van IBM. Zo kunnen mensen het gesprek erover aangaan als ze daar behoefte toe voelen. Toen ik solliciteerde, heb ik nooit bewust gekozen voor een inclusieve werkgever. Mijn werkgever bleek zijn zaakjes goed op orde te hebben toen ik er aan de slag ging. Met terugwerkende kracht zie ik wel in hoe fijn het is dat ik nooit iets heb hoeven verzwijgen. Als ik niet op deze manier mezelf had kunnen zijn op de werkvloer, zou mijn werkende leven er heel anders uit hebben gezien.’

© Workplace Pride

Mentorship
Om jonge LHBT-carrièretijgers te helpen groeien en zich meer comfortabel te doen voelen met hun seksualiteit en genderidentiteit, heeft Young@WorkplacePride een speciaal mentorship-programma opgezet. Eens in de zoveel tijd kan een groep jongeren intieme mentorship-sessies volgen van hooggeplaatste LHBT’s uit het bedrijfsleven. ‘Zij zijn vaak tegen enorm veel dingen aangelopen waar wij in onze carrière vroeg of laat ook mee te maken gaan krijgen. Ook delen ze hoe ze hun seksuele- en/of genderidentiteit hebben gebruikt om een verschil te maken binnen de organisatie. Op die sessies krijgen we heel veel positieve feedback. Executives melden zich inmiddels ook actief aan om een sessie te verzorgen. We krijgen zelfs verzoeken van hetero’s die bij de sessies aanwezig willen zijn. Tot nu toe hebben we die afgewezen, omdat we het klimaat zo open en informeel mogelijk willen houden. Soms zijn mensen tot tranen geroerd tijdens de sessies, omdat ze zich zo sterk herkennen in het verhaal van de mentor. We verkennen nu wel of we soortgelijke sessies kunnen opzetten, die ook toegankelijk zijn voor allies

‘We raden bedrijven aan om minimaal een flyer te verspreiden over diversiteit’

Hulpvragen en best practices
Young@WorkplacePride is geen hulpverleningsinstantie, ‘maar als er een hulpvraag binnenkomt van iemand die worstelt met zijn identiteit op de werkvloer, dan brengen we hen wel in verbinding met een andere LHBT-starter of nodigen we hen uit voor onze evenementen’, vertelt Steven. ‘We zijn er hoofdzakelijk om jongeren binnen bedrijven en LHBT-netwerken met elkaar te verbinden, door middel van netwerkevenementen, workshops en congressen. Daarbij delen we best practices met elkaar. We hebben bijvoorbeeld geconstateerd dat het heel verstandig is om het jongerennetwerk en LHBT-netwerk van bedrijven met elkaar in verbinding te brengen. Tevens hebben we aangesloten bedrijven, via onze leden, geadviseerd hoe diversiteit en inclusiviteit geadresseerd kan worden tijdens de introductieperiode van nieuwe werknemers. We raden ze aan om minimaal een flyer te verspreiden over hun eventuele diverseitsnetwerken, evenals contactgegevens voor vragen en eventuele belangrijke beleidsinformatie omtrent diversiteit. Sommige werkgevers reserveren zelfs een heel tijdslot om te praten over diversiteit en inclusiviteit tijdens de introductieweek. Die sessie is dan niet alleen voor LHBT’s, maar voor álle nieuwe werknemers. Dat werkt enorm goed, zo wordt het onderwerp gelijk bespreekbaar gemaakt en krijgen allies ook de kans om in contact te komen.'

Een keer een evenement bezoeken of meer weten over Young@Workplace Pride? Kijk op www.workplacepride.org of Facebook.

Tekst: Martijn Kamphorst

  Whatsapp
10 augustus 2017, 16:56
61 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
Nog geen lid? Meld je gratis aan en ontmoet direct duizenden andere gebruikers.
Volg Gay.nl op
Facebook / Twitter

deze functie is alleen voor Members
Go Premium Ok