379 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
Good practice | Een bedrijf dat niet in vakjes denkt

Good practice | Een bedrijf dat niet in vakjes denkt

'Juist de verschillen maken ons bedrijf sterk'

Als er één plek is waar je jezelf moet kunnen zijn, dan is het wel op je werk. Een bedrijf dat die boodschap in ieder geval ter harte heeft genomen is PostNL. In 2012 werd het postbedrijf als een van de eersten lid van LHBT-inclusieplatform Workplace Pride. Het bedrijf telt maar liefst 131 nationaliteiten, maar denkt niet in hokjes, of beter gezegd vakjes. 'Iedereen moet bij ons het gevoel hebben dat ze meetellen.'

Iedereen telt mee
PostNL ondertekende in 2012 de Verklaring van Amsterdam van non-profitorganisatie Workplace Pride. Met hun lidmaatschap en de ondertekening van deze intentieverklaring zegde het bedrijf toe zich actief in te zetten voor een veilige werkomgeving voor LHBT's. Maar wat houdt dat dan concreet in?

Robert Takken is Projectmanager Diversiteit en Inclusie. Volgens hem maken verschillen het bedrijf juist sterk. ‘131 nationaliteiten is PostNL rijk. Allemaal mensen met hun eigen culturele achtergrond, waarvan wij vinden dat ze het gevoel moeten hebben dat ze meetellen. Juist door het creëren van een veilige situatie maken we onderwerpen als homoseksualiteit bespreekbaar. Niemand hoeft voor zijn geaardheid of gender uit te komen, maar die mogelijkheid moet er wél zijn.'

'96% van de werknemers op het hoofdkantoor kan moeiteloos zichzelf zijn, op de productievloeren ligt dat percentage lager'

‘Het lidmaatschap van Workplace Pride houdt ons scherp’, vertelt de projectmanager. ‘Door ervaringen uit te wisselen met andere bedrijven, kunnen we beter beleid maken, maar Workplace Pride geeft ons ook inzicht in hoe werknemers dat daadwerkelijk op de werkvloer ervaren. PostNL hield vorig jaar een enquête onder alle medewerkers van het bedrijf. Daaruit bleek dat 96% van onze werknemers op de hoofdkantoren zonder enige moeite uit kunnen komen voor hun geaardheid of genderidentiteit. Op de productievloeren ligt dat percentage lager. Daar gaan we dus nog meer de focus op leggen de komende tijd.’

Maar wat voor concrete stappen onderneemt het bedrijf om verbetering te bewerkstelligen. ‘Nieuwe medewerkers krijgen bijvoorbeeld een boekje met de zogenaamde business principles, waarin speciaal een hoofdstuk is gewijd aan diversiteit en inclusie. We hebben ook PostNL Pride, een netwerk met meer dan vierhonderd leden die vinden dat je trots moet zijn op wie je bent.’ Believe in yourself en be you stond er op de poster voor Coming Out Day 2016. Een dag die jaarlijks veel aandacht krijgt, van de stropdassen in het hoofdkantoor tot de postbezorger bij jou in de straat.

'Het bedrijf met een voorliefde voor postvakjes, stopt mensen niet in hokjes'

De komende tijd wil Robert nog meer awareness realiseren bij de mensen op de productievloer, want ook daar moet je jezelf kunnen zijn.

Het bedrijf met een voorliefde voor postvakjes, stopt mensen niet in hokjes, aldus Robert. Of dat echt zo is, vroegen we aan Inge, die al 7 jaar voor het bedrijf werkt als postbezorgster.

Helemaal geaccepteerd
De 23-jarige Inge is postbezorgster in Vaassen. Ze begon daar 7 jaar terug mee, omdat ze een bijbaantje zocht dat ze goed kon combineren viel met de middelbare school. Inmiddels sluiten de flexibele werktijden perfect aan bij haar studie Dier en Zorg. Inge heeft graag contact met mensen; vooral de gesprekken op straat vindt ze leuk. Met collega’s maakt ze graag een praatje in het depot.

Tot vorige zomer wist een enkeling, via Facebook, dat ze lesbisch is. Op haar werk kwam ze vorig jaar uit de kast, toen ze mee mocht varen op de PostNL boot tijdens de Canal Parade in Amsterdam. De kans om mee te varen greep ze met beide handen aan, maar er volgde een selectie. Geïnteresseerden moesten motiveren waarom zij een plek verdienden op de boot. ‘In het verleden werd mijn geaardheid niet geaccepteerd en daar heb ik problemen door gehad. Het leek me zo mooi om eens te ervaren hoe het voelt om wél geaccepteerd te worden en met gelijkgestemden te zijn’, vertelt Inge.

'Als ik hier niet mezelf kon zijn, had ik een andere baan gezocht'

Op haar werk reageerde iedereen positief op haar deelname aan de Canal Parade en op haar coming-out. Collega’s vertelden zelfs dat ze de boot op televisie hadden gezien. ‘Als ik vervelende reacties had gekregen, dan wist ik dat ik terecht kon bij andere postbezorgers om erover te praten. En als zou blijken dat ik uiteindelijk niet mezelf kon zijn, dan was ik op zoek gegaan naar een andere baan, maar dat hoeft nu gelukkig niet.’

  Whatsapp
12 augustus 2017, 12:56
379 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
Nog geen lid? Meld je gratis aan en ontmoet direct duizenden andere gebruikers.
Volg Gay.nl op
Facebook / Twitter

deze functie is alleen voor Members
Go Premium Ok