487 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
Een FIT begin | Moeten we nog calorieën tellen?

Een FIT begin | Moeten we nog calorieën tellen?

Het is goed dat veel mensen bewust bezig zijn met hun voeding, maar is het noodzakelijk om dit altijd te doen? Wat zijn de voor- en nadelen van het bijhouden van je calorieën?

Calorieën tellen is een methode om meer inzicht te krijgen in de hoeveelheid energie die je consumeert en gebruikt qua beweging en sport. Deze verhouding wordt ook wel de energiebalans genoemd. We spreken van een energiebalans als er een balans is tussen de hoeveelheid energie uit de voeding en de hoeveelheid energie die je lichaam verbruikt. Wil je afvallen, dan moet je meer energie verbruiken dan je binnenkrijgt. Wil je aankomen, dan moet je meer energie binnenkrijgen dan verbruikt wordt. Als je niet meer eet dan je nodig hebt, blijft het gewicht stabiel en kom je niet aan.

De hoeveelheid energie die je verbruikt, kun je inschatten met behulp van meerdere berekeningen. Hier komt een bepaalde energiebehoefte uit en daar kun je een voedingsschema en eetpatroon op aanpassen. Het is echter lastig om je energieverbruik op de calorie nauwkeurig in te schatten omdat deze afhankelijk is van veel verschillende factoren.

Als je een voedingsschema maakt, is het handig om inzicht te hebben in je energie-inname. Calorieën tellen helpt je hierbij om er achter te komen waarom je bent aangekomen. Lag dit bijvoorbeeld aan een verkeerde berekening van je energiebehoefte, heb je te weinig bewogen of heb je onbewust teveel gegeten?

Het tellen van calorieën heeft meerdere voor- en nadelen:

Voordelen van calorieën tellen
+ Door calorieën te tellen krijg je inzicht in je voedingspatroon.
+ Inzicht in je energie-inname kan handig zijn voor het evalueren van je eetpatroon.
+ Kennis in de hoeveelheid calorieën van verschillende voedingsmiddelen kan onvoorziene energie-inname voorkomen.
+ Het bijhouden van je voeding kan als stok achter de deur fungeren om je ’s avonds beter in te houden als je al teveel hebt gegeten.

Nadelen van calorieën tellen
+ Sommige mensen ervaren veel houvast en structuur door hun voeding te loggen. Voor hen kan het lastig zijn als dit wegvalt en ze het zelf moeten doen. De stok achter de deur verdwijnt als het ware. Daarnaast hebben sommige mensen die veel bezig zijn met calorieën niet geleerd om goed te luisteren naar hun lichaam en passende eetregels op te stellen.
+ Calorieën tellen kan doorslaan in een obsessie en kan je heel star maken.
+ Niet alleen de calorieën zijn belangrijk, maar ook de verhouding macronutriënten (eiwitten, koolhydraten en vetten) en de inname van micronutriënten.
+ Je hebt niet altijd de mogelijkheid om calorieën te tellen.

Kan het ook anders?
Voor veel mensen is calorieën tellen een gewoonte geworden. Dit is ook het principe waar veel diëten op berusten. Bij diëten maak je als het ware bij elke maaltijd steeds een rekensom. Bijvoorbeeld: ik eet vanmiddag een appelflap en dan sla ik vanavond de rijst over.

Een groot verschil tussen diëten en duurzame gedragsverandering is dat je bij gedragsverandering veel meer kijkt naar welke gedragingen ervoor zorgen dat je te dik bent geworden. Schep je bijvoorbeeld tijdens het avondmaal vaak twee keer op? Of eet je overdag te veel snacks?

Het is veel handiger om je aandacht te richten op het afleren van deze ongezonde eetgewoontes in plaats van het volledig uitbannen van lekkernijen en je obsessief blind te staren op calorieën. Een keer een appelflap is dan geen probleem, want daar word je niet dik door. Je zult vaak merken dat als je je ongezonde eetgewoontes afleert het afvallen daar vaak op volgt. Het voordeel bij deze methode is dat je niet obsessief bezig hoeft te zijn met het tellen van calorieën.

Coverbeeld: Creativecommons

De FIT Methode 
Ben jij op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat fitter wordt? 

De FIT Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.

  Whatsapp
16 mei 2017, 09:34
487 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
Nog geen lid? Meld je gratis aan en ontmoet direct duizenden andere gebruikers.
Volg Gay.nl op
Facebook / Twitter

deze functie is alleen voor Members
Go Premium Ok