195 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
Een FIT begin | 6 voordelen van squatten

Een FIT begin | 6 voordelen van squatten

De squat is een belangrijke oefening voor je gehele lichaam en heeft een aantal mooie voordelen. Hieronder volgen zes redenen waarom je deze oefening niet zomaar mag overslaan in de gym.

Het is een functionele beweging
Eigenlijk gebruik je de squatbeweging, kniebuigen, bij ontzettend veel dagelijkse bezigheden. Bijvoorbeeld als je een gewicht van de vloer tilt en wanneer je gaat zitten en opstaat. Als je leert squatten, zul je zien dat dagelijkse bezigheden je makkelijker afgaan omdat je meer spierkracht hebt en beter gewend bent aan de beweging.

2. Squats zijn goed voor het hele lichaam
Waarschijnlijk zul je denken dat squats alleen goed zijn voor je benen. Maar daar blijft het niet bij. Het fijne aan de squat is dat je bovenlichaam ook baat heeft bij zo’n complexe beweging. Je traint namelijk ook je core. Deze zorg er voor dat je rechtop blijft en je ruggengraat zich in een neutrale stand kan bevinden.

3. Squatten is goed voor je spieren en pezen
Door de squat kunnen je spieren en pezen meer belasting aan en worden ze sterker. Door de juiste belasting te kiezen verklein je de kans op blessures bij andere sporten. Dit is vooral belangrijk voor sporters die veel bewegen en draaibewegingen maken waarbij er veel druk komt te staan op de knieën. Voor voetballers is het bijvoorbeeld belangrijk om sterke enkelbanden en voldoende kniestabiliteit te hebben. Squats kunnen hierbij helpen.

Let er wel op dat je de spieren en pezen niet overbelast. Het kiezen van een juiste trainingsbelasting is essentieel. Overbelasting licht namelijk op de loer.

4. Zorg voor meer mobiliteit in heup- en enkelgewricht
De squat zorgt voor meer mobiliteit van het heup- en enkelgewricht. Let op dat je niet verder zakt dan je lichaam toelaat met een correcte techniek. Je wilt te allen tijde voorkomen dat je onderrug bol trekt. Houd dus altijd een neutrale onderrug gedurende de gehele beweging.

5. Door meer spiermassa verbrand je meer vet
Wil je een lager vetpercentage? Squats kunnen je hierbij helpen! Voor elke kilo spiermassa die je ontwikkelt door squats verbrand je 20-30 extra calorieën extra per dag. Dat lijkt in eerste instantie weinig. Maar op jaarbasis telt het echt mee!

6. Het is tof
Squatten wordt na een tijdje echt leuk als je progressie maakt qua techniek, beweging en gewicht. Na verloop van tijd wordt het echt lekker om met een stang in je nek naar beneden te zakken en weer omhoog te komen. Zo simpel, maar zo effectief.

Coverbeeld: Creativecommons

De FIT Methode 
Ben jij op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat fitter wordt? 

De FIT Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.

  Whatsapp
17 april 2017, 10:00
195 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
Nog geen lid? Meld je gratis aan en ontmoet direct duizenden andere gebruikers.
Volg Gay.nl op
Facebook / Twitter

deze functie is alleen voor Members
Go Premium Ok
8QYiT7RdNN72MaRbAFPMJZuC605V06vp