101 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
Een FIT begin | 6 sneaky valkuilen in de supermarkt

Een FIT begin | 6 sneaky valkuilen in de supermarkt

De supermarkt is bij uitstek de omgeving waar de verleidingen ons om de oren vliegen. Met allerlei tricks proberen marketeers je zo te beïnvloeden dat je met een zo vol mogelijk winkelkarretje naar buiten rolt. We onthullen zes marketingstrategieën, zodat je minder snel onnodige en ongezonde producten koopt. Goed voor jou en het milieu.

Verleiding 1: reclame
In de supermarkt worden vaak producten goedkoper gemaakt. Door gewone kortingen op de prijs te geven bijvoorbeeld. En de bekende acties als “2 halen 1 betalen” en “tweede product voor de helft van de prijs”. Deze vormen van korting dienen als prikkel om mensen te beïnvloeden om meer te kopen. Dit hamsteren heeft een keerzijde: mensen eten daardoor uiteindelijk meer. Heb je bijvoorbeeld meerdere flessen frisdrank in huis, dan drink je waarschijnlijk meer dan als je maar één fles in huis hebt. Je bent minder spaarzaam omdat de noodzaak er niet toe is.

Is het je daarnaast wel eens opgevallen dat een groot deel van de aanbiedingen snacks betreft? En dat wanneer de kilobakken shoarma in de bonus zijn, de sauzen en pitabroodjes toevallig ook zijn afgeprijsd? Shoarma, pitabroodjes en knoflooksaus worden ook wel complementaire goederen genoemd. Ze vullen elkaar aan. Uiteindelijk geven we door deze vorm van afprijzingen vaak nog meer geld uit en eten we ook meer.


Verleiding 2: de illusie wekken dat een product gezond is
Het volgende punt heeft te maken met dat producenten er heel bewust voor kiezen om veel producten gezonder te laten lijken dan dat ze werkelijk zijn. Dit doen ze door een (zogenaamde) gezonde eigenschap duidelijk op de verpakking te zetten.

Framing is de truc om bepaalde eigenschappen van een product extra te benadrukken waardoor het aantrekkelijker lijkt. Bijvoorbeeld door het gebruik van termen als “ambachtelijk bereid” of “vers verpakt”. Klinkt gezond, maar dat betekent het niet per se. Pas ook op bij kreten als “dit product bevat ‘0% vet”; dat betekent vaak dat het behoorlijk veel suiker bevat.


Verleiding 3: het activeren van ons hamsterbrein
Supermarkten willen ons hamsterbrein activeren door het gebruik van anchoring. Dat valt onder framing en heeft als doel je te doen geloven dat je van een bepaald product vooral veel moet inslaan. Je kunt dan denken aan teksten bij producten als “maximaal 5 stuks per klant”. De truc schuilt hem in het feit dat mensen geneigd zijn meer te kopen van een product als ze denken dat andere mensen ook meer kopen. Kortom, ons referentiekader wordt beïnvloed door hoe wij denken dat anderen zich gedragen. Marketeers spelen hier slim op in.


Verleiding 4: aantrekkelijke foto’s en benamingen
Sinds de vorige eeuw wordt er steeds meer gebruik gemaakt van mooie foto’s en aantrekkelijke teksten op de verpakkingen om de consument nog meer te verleiden. Een frisse appel op de verpakking van een droge appelkoek bijvoorbeeld. “Serveersuggestie” staat er dan in kleine letters onder. Want ons oog wil ook wat. Bij aantrekkelijke teksten kun je denken aan ‘sappige visfilet’. Of een “excellent steenoven pizza”. 


Verleiding 5: overvloed aan keuzes
Veel onderzoeken doen vermoeden dat wij meer consumeren als er meer keuze tot onze beschikking is binnen dezelfde productgroep. Loop maar eens door een supermarkt en kijk alleen al uit hoeveel verschillende soorten jam of pindakaas je kunt kiezen. De verleiding om een nieuwe smaak of een ander merk te proberen, ligt op de loer. Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je het product lekker vindt.


Verleiding 6: De manier waarop producten worden uitgestald
Loop door een willekeurige supermarkt en je ziet dat veel ongezonde producten breed zijn uitgestald, terwijl gezonde producten veel minder aanwezig zijn. Denk je dat je eindelijk de snoepschappen achter je hebt gelaten, duikt er toch nog onverwacht een schap met paaseitjes op. Als je zelfcontrole al flink op de proef is gesteld tijdens je route van het fruit naar de zuivelafdeling, dan word je tijdens het wachten bij de kassa nog even extra verleid met lekkernijen en voorverpakte “superfoods”.

Coverfoto: Creative Commons

De FIT. Methode 
Op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat droomlichaam bereikt? 

De FIT. Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.

  Whatsapp
14 februari 2017, 11:07
101 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
Nog geen lid? Meld je gratis aan en ontmoet direct duizenden andere gebruikers.
Volg Gay.nl op
Facebook / Twitter

deze functie is alleen voor Members
Go Premium Ok