Recensie | 'Jackie is een indringend meesterwerk'

15 februari 2017, 12:00
Geen reacties

'Wie een luchtige biopic verwacht, komt van een koude kermis thuis'

Chileense regisseur Pablo Larraín maakte nog niet zo lang geleden indruk met de biografische film 'Neruda' (2016), over de gevierde Chileense dichter Pablo Neruda. Met het voor drie Oscars genomineerde 'Jackie' schiet hij opnieuw raak.

Larraín voert ons terug naar 1963. We beleven de woelige dagen na de dood van de Amerikaanse president John F. Kennedy door de ogen van zijn weduwe Jacqueline – ofwel Jackie – Kennedy, briljant vertolkt door Oscarwinnares Natalie Portman.

Wie een luchtige biopic over stijlicoon Jackie Kennedy verwacht, komt van een koude kermis thuis. Stijlvol is Jackie zeker, maar meer dan een ode aan Jackie Kennedy’s gevoel voor stijl, is dit zwaarbeladen drama een kijkje achter de schermen na de dood van John F. Kennedy. De VS verloor een soort vaderfiguur, maar wat voor impact had zijn schokkende dood op zijn eigen echtgenote; wat ging er in de dagen na zijn dood in haar om? Larraín focust op de complexe, gekwelde ziel van Kennedy’s geliefde vrouw.

Aangrijpend en intiem
De openingsscène zet meteen de toon van de film. Talloze achtereenvolgende close-ups van een mijmerende Natalie Portman als de first lady. De droefheid is van haar gezicht af te lezen en haar verdriet wordt begeleid door muziek waarvan je nekharen overeind gaan staan. In de honderd minuten die volgen komt deze indringende muziek van de Britse Mica Levi regelmatig terug, evenals de vele close-ups van Jackie. Hoewel er op die momenten nauwelijks wordt gesproken, zijn het de meest indrukwekkende scènes in de film. Deze worden afgewisseld met een interview dat Jackie geeft aan een journalist (Billy Crudup). Het contrast tussen de emotionele fragmenten en het soms cynische gesprek met de journalist is groot, maar daarom ook prettig. Het maakt dat Jackie nergens te zwaar of langdradig wordt.

Krachtig spel
Sterk is Natalie Portmans vertolking van de first lady. Wie de Oscarwinnares nog steeds niet overtuigend vindt als actrice, zal na het zien van Jackie om zijn. Elegant, kwetsbaar, cynisch en soms hoogdravend; Portman weet alle kanten van de rouwende vrouw erg goed te vangen. Ze is op haar best tijdens de intieme close-ups. Dankzij de focus op haar houding en gezichtsuitdrukkingen krijgt ze volop de ruimte om te imponeren en daar maakt ze gretig gebruik van.

De film is ook een lust voor het oog. De aankleding van zowel Jackie Kennedy als de andere personages is griezelig treffend, alsmede de weergave van het Witte Huis in die periode. Dankzij de vele geslaagde aspecten is het geen verrassing dat Larraíns biopic drie Oscarnominaties binnen heeft gesleept.

Te zien vanaf 16 februari.

Tekst: Naz Taha

Log in om een reactie te plaatsen