316 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
Een FIT begin | Gezond afvallen: 10 tips om vet te verliezen!

Een FIT begin | Gezond afvallen: 10 tips om vet te verliezen!

Het internet geeft je oneindig veel afvaltips, maar welke werken nu echt? Hieronder onze 10 beste tips om op een gezonde manier af te vallen.

1. Maak een plan
Een plan helpt je om bewust je gedrag te veranderen en draagt bij aan het leerproces. Met een plan stel je concrete doelen op. Deze doelen helpen je eraan te herinneren waar je bent, waar je vandaan komt en waar je heen wilt. Je acties stem je daar op af. Daarnaast helpen concrete doelen om de resultaten meetbaarder te maken. Dit zorgt vaak voor een gevoel van orde en structuur en kan bijdragen aan meer motivatie. Daarnaast schrijf je op wat je valkuilen zijn en hoe je hier concreet mee op wilt gaan. 

2. Let op je energiebalans
Om af te vallen, moet je een lange periode minder eten dan je nodig hebt. Wij raden het aan om niet meer dan 10-20 procent onder je energiebehoefte te gaan zitten. Heb je 3000 calorieën nodig om op gewicht te blijven, eet dan niet minder dan 2500 calorieën per dag. Let wel op dat naarmate je meer bent afgevallen, je minder energie nodig hebt.

3. Word bewust van je gedrag
Bewustwording van je gedrag is een heel belangrijk aspect om gedrag duurzaam te veranderen. Veel diëten zoomen alleen in op hoe je moet eten, in plaats van waarom je eet. Daarnaast hebben veel diëten vaak zeer strenge eetregels die lang niet iedereen volhoudt.

Houd bij wat voor jou verleidelijke momenten en obstakels zijn:
Vraag jezelf af; wat voor functie heeft bepaalde voeding voor jou? Eet je om je beter te voelen of voornamelijk omdat het gezellig is? Wat zeg je tegen jezelf als je een keer ongepland iets meer eet? Een logboek kan je hierbij helpen. Schrijf hierin op wat er goed gaat, waar je tegenaan loopt en hoe je hiermee om wilt gaan.

4. Zoek steun
Vind een coach, vriend of sportmaatje om je te ondersteunen en eventueel samen af te vallen. Door het samen te doen, kun je elkaar motiveren. Een sportmaatje kan je naar de sportschool meesleuren als je even geen zin hebt, en vice versa. Vraag om steun bij een dipje en deel je vragen.

5. Eet meer groenten
Groeten zorgen voor een vol gevoel. Groentes bevatten veel vezels en weinig calorieën waardoor je minder snel te veel binnenkrijgt. Gebruik groente als basis van je lunch en diner. Verwerk ze in een smoothie, of gebruik groente als beleg op je boterham. Of neem als snack tomaatjes of wortels. 

6. Kleine porties, kleine borden
Schep kleine porties op en eet die rustig op. Vaak heeft je lijf namelijk te laat door dat je vol zit. Door kleine porties te eten, verklein je de kans op overeten, waardoor je uiteindelijk makkelijker afvalt. Een goede truc hierbij: gebruik een ontbijtbordje voor je avondeten. 

7. Kook zelf
Door je eigen voedsel te bereiden, heb je meer controle over de voedingswaarden van je maaltijden. Als je zelf je eten maakt, ben je je vaak bewuster van wat je opeet – waardoor je over het algemeen minder calorieën binnenkrijgt. Daarnaast eet je hierdoor veel minder zout, omdat in kant-en-klaarmaaltijden en restaurantmaaltjes veel zout gebruikt wordt.

8. Wapen jezelf beter tegen verleidingen in de omgeving
Zorg bijvoorbeeld dat je zo weinig mogelijk ongezonde producten in huis hebt. Ga vooral niet met een lege maag naar de supermarkt, op die manier is de verleiding namelijk veel moeilijker te weerstaan.

9. Zorg voor een goede nachtrust
Zorg ervoor dat je minimaal 7 tot 8 uur per nacht slaapt. Hoe beter en regelmatiger je slaapt, des te makkelijker je het afslanken volhoudt. Slaaptekort verhoogt het risico op ongezond eten en is dus een aanslag op je discipline en motivatie. 

10. Kom in beweging
En natuurlijk niet te vergeten: kom in beweging! Ga bijvoorbeeld vaker met de fiets naar je werk of supermarkt, of maak vaker een lange wandeling. Combineer dit met (matig) intensieve cardio en/of krachttraining. Zorg er echter voor dat je niet extra veel gaat eten waardoor je die zorgvuldig verbrande calorieën teniet doet.

Coverfoto: Creative Commons / Terry George

De FIT. Methode 
Op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat droomlichaam bereikt? 

De FIT. Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.

  Whatsapp
09 januari 2017, 14:00
316 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
Nog geen lid? Meld je gratis aan en ontmoet direct duizenden andere gebruikers.
Volg Gay.nl op
Facebook / Twitter

deze functie is alleen voor Members
Go Premium Ok