Een FIT begin | Goede voornemens: de 5 meest gemaakte fouten

Een FIT begin | Goede voornemens: de 5 meest gemaakte fouten

02 januari 2017, 10:57
1 reactie

2017 is aangebroken; tijd voor een frisse start! Het nieuwe jaar is hét moment om jouw dromen om te zetten in werkelijkheid. Maar hoe zorg je ervoor dat je dit jaar wél die goede voornemens waarmaakt? Lees hier wat de 5 meest gemaakte fouten zijn betreffende goede voornemens en wat je hier aan kunt doen.

1. Onrealistische voornemen(s)
Goede voornemens zijn vaak vanaf de start gedoemd om te mislukken. Elk jaar zie je hordes enthousiaste mensen irreële voornemens opstellen. Bijvoorbeeld, 20 kilo afvallen in 2017. Dat is natuurlijk absurd en ongezond veel. Wees reëel en stel een haalbaar plan op.

Met de volgende stappen maak je een realistisch plan:
Stap 1: Maak van de goede voornemens een realistisch doel.
Stap 2: Leg dit doel voor aan familie, vrienden of een personal trainer. Zij kunnen samen met jou inschatten of dit doel haalbaar is.
Stap 3: Schrijf dit doel vervolgens zo concreet mogelijk op.
Stap 4: Deel dit einddoel op in kleine subdoelen zodat je elke keer weer een succeservaring hebt bij het behalen van een subdoel.
Stap 5: Zorg voor een plan om met obstakels om te kunnen gaan. Stel, je kunt een keer niet op maandag trainen, wanneer ga je dan trainen? Hoe ga je om met de verleidingen op het werk en een feestje? Hoe duidelijker jouw plan om met deze obstakels om te gaan, hoe gemakkelijker het voor jou wordt om jouw doelen te behalen. Kleine succeservaringen geven je zelfvertrouwen en een goed gevoel. Dit is essentieel voor het volhouden van jouw plan!


2. Geen sociale steun
De steun van familie en vrienden is essentieel voor het bereiken van jouw goede voornemens. Vertel aan jouw omgeving wat je wilt bereiken. Zij kunnen jou steunen en je herinneren aan je goede voornemens. 


3. Geen inspirerende mensen om je heen
Naast een stukje steun vanuit je omgeving is het ook belangrijk om je te omringen met mensen die je verder helpen en naar een hoger plan tillen. Zoek mensen die een vergelijkbaar doel hebben en waar je je aan kunt optrekken. Wil je afvallen? Zoek dan een hardloopclubje op met mensen die ook met hun gezondheid bezig zijn. Wil je stoppen met roken? Zorg ervoor dat je de eerste weken zo min mogelijk afspreekt met mensen die roken. Zo maak je de verleiding veel kleiner.


4. Je bent te ongeduldig
De meeste goede voornemens hebben te maken met gedragsverandering. Je wilt bepaalde gewoontes veranderen waar je je het afgelopen jaar aan hebt gestoord, maar dit lukt je niet in twee dagen. Geef dus ook niet op als je na een paar dagen ongeduldig begint te raken. Waarom kost het bijvoorbeeld zoveel moeite om af te vallen? Gun jezelf iets meer tijd, want blijvende gedragsverandering duurt al snel twee tot drie maanden. Geef dus niet op als je na een paar dagen even een zwak momentje hebt. Zet zo lang mogelijk door totdat je een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd.


5. Helemaal geen yolo meer
Het is lastig om goede voornemens vol te houden. Je maakt het je makkelijker door jezelf zo nu en dan te belonen voor je prestatie. Heb je in januari voorgenomen om af te vallen? Gun jezelf dan wel eens in de zoveel tijd een cheatmomentje waarbij je wat lekkers mag eten. Overdrijf niet, maar neem een stukje cholocade of een lekker bordje patat. Door zo nu dan jezelf te belonen, houd je de goede voornemens langer vol. Een uitzondering hierop is uiteraard het stoppen met roken. Als je gestopt bent met roken, is het natuurlijk onverstandig om een sigaretje te nemen. Ga in plaats daarvan lekker een rondje lopen of duik de sportschool in voor een goeie sessie. Vaak zie je dat mensen die stoppen met roken hun genot verplaatsen naar extra en lekker eten. Het lichaam compenseert het goede gevoel van roken naar voeding. Ook dit is natuurlijk een valkuil. Je lijf is in feite op zoek naar prikkels of beloning. Zorg ervoor dat je je kick haalt uit gezonde dingen.

De FIT. Methode 
Op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat droomlichaam bereikt? 

De FIT. Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.

2 januari 2017 12:09

Ik heb toen ik stopte met roken een tijdlang bijna elke dag een frikadel speciaal gegeten. Iets aangekomen, maar zo kwam ik wel de lastige momenten door. Dus dat zou ik iedereen aanraden! Ik zou niemand aanraden om te proberen te stoppen met roken en minder te eten tegelijkertijd :)

Log in om een reactie te plaatsen

565 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
Nog geen lid? Meld je gratis aan en ontmoet direct duizenden andere gebruikers.
Volg Gay.nl op
Facebook / Twitter

deze functie is alleen voor Members
Word nu Member! Ok