Een FIT begin | 8 afslanktips voor de feestdagen

Een FIT begin | 8 afslanktips voor de feestdagen

26 december 2016, 13:54
Geen reacties

De feestdagen zijn voor veel mensen figuurlijke kiloknallers. Hieronder lees je 8 simpele tips om op gewicht te blijven, ondanks alle gezelligheid.

1. Houd balans
Op gewicht blijven is eigenlijk heel simpel, maar toch lukt het heel veel mensen lang niet altijd. Iedereen heeft zo zijn valkuilen en zwakke momenten tijdens de feestdagen. Dat schaaltje musketkransjes dat constant wordt bijgevuld, zodat je niet doorhebt dat je in één dag al een zak op hebt. De ander is weer gek op vette sausjes. Natuurlijk is het niet erg om een dagje wat meer te eten. Maar let dan gewoon op je voeding de dag erna én daarvoor. Eet die dagen iets minder dan wat je nodig hebt. Op deze manier kun je je calorie-inname mooi verdelen over meerdere dagen, zodat je makkelijker op gewicht blijft.

"Vet word je niet in twee dagen"

Gelukkig word je niet ineens moddervet van één uit de hand gelopen maaltijd. Je zult pas merken dat je zwaarder wordt als je meerdere dagen achter elkaar te veel eet. Wees dus niet bang dat je na kerstavond al een paar kilo zwaarder bent. Prop je gewoonweg niet drie kerstdagen vol, zonder daarvoor te compenseren. Eet voor of na de feestdagen een aantal dagen wat minder en alles is weer in balans.


2. Compenseer met cardio
Ook is het een mogelijk om tijdens de kerstdagen te gaan sporten of een lange duurtraining of wandeling te doen. Ga bijvoorbeeld hardlopen, zwemmen of een flink stuk fietsen of wandelen. Kom alleen extra in beweging als je daar zin in hebt. Leg je zelf niet teveel druk op. Dit werkt vaak averechts. Daarnaast willen wij ook graag dat jij kunt genieten.


3. Eet eiwitrijk en extra groente
Als je dan toch maximaal van al het lekkers gaat genieten, zorg er dan voor dat je relatief veel groente en eiwitten eet. Groente verzadigen doordat ze over het algemeen veel vezels bevatten en eiwitten zorgen namelijk voor een relatief vol gevoel, vergeleken met vet en koolhydraten. Voedingsmiddelen zoals kip, kalkoen of vis bevatten veel eiwitten. Combineer dit met veel groenten die ook een vol gevoel geven dankzij alle vezels. Zowel eiwitten als vezels zorgen ervoor dat je sneller verzadigd raakt en dat je lichaam eerder aangeeft dat het genoeg heeft gehad.


4. Let op de alcohol en frisdranken
Je hebt het waarschijnlijk al honderden keren gehoord, maar vergeet niet dat er enorm veel calorieën zitten in frisdranken en sapjes. Vervang frisdrank met suiker door een light alternatief. En houd er rekening mee dat alcohol ook gewoon meetelt in je energiebalans. Mannen die veel bier drinken hebben vaak niet voor niks een bierbuikje. Ga je toch van wat drinken genieten? Neem dan bijvoorbeeld wijn, vodka of whiskey, omdat hier weinig toevoegde suikers inzitten. Dubbel zo veel calorieën krijg je binnen als je een mixdrankje neemt met suiker en alcohol. 


5. Drink water
Drink zowel voor als tijdens het diner meer dan voldoende water. Dit zorgt ervoor dat je voller zit, en dus minder zal eten. Ook helpt water bij het verteren van het riante kerstdiner. Zo voorkom je dat je darmen van slag raken door de vele hapjes, sauzen en exotische gerechten, zodat je de volgende dag misschien zelfs nog de puf hebt voor een hardlooprondje.


6. Schep klein op
De beste truc is om gewoon minder grote porties op te scheppen. Dit doe je bijvoorbeeld door een kleiner bord te gebruiken. Op deze manier houd je jezelf een beetje voor de gek. Maar geloof ons: door een kleine hoeveelheid langzaam op te eten, raak je toch met gemak vol. 


7. Drink een kop koffie
Drink een extra kop koffie tijdens de kerstdagen. Koffie zorgt ervoor dat je meer energie hebt, het remt de trek en het gooit ook nog eens de vetverbranding iets omhoog. Lees hier meer over het positieve effect van koffie.


8. Zorg voor gezonde hapjes
Zorg ervoor dat jij de chef bent deze kerst! Door zelf de ingrediënten te kiezen, heb je meer controle over het aantal calorieën dat je binnenkrijgt. Kies voor recepten met relatief veel groente, zodat je eerder een verzadigd gevoel krijgt. Als je de gastheer of -vrouw bent, kan je kiezen voor gezonde hapjes, bijvoorbeeld een salade met tomaat, komkommer of fruit. Een echte fruitbowl als toetje doet het vaak net zo goed bij de gasten als die enorme Sachertorte waar je oom elk jaar mee komt aanzetten.


Coverfoto: Still uit 'Glee' 

De FIT. Methode 
Op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat droomlichaam bereikt? 

De FIT. Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.

Log in om een reactie te plaatsen

517 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
Nog geen lid? Meld je gratis aan en ontmoet direct duizenden andere gebruikers.
Volg Gay.nl op
Facebook / Twitter

deze functie is alleen voor Members
Word nu Member! Ok