Een FIT Begin | Ik val niet meer af. Hoe los ik dit op?

Een FIT Begin | Ik val niet meer af. Hoe los ik dit op?

19 december 2016, 10:57
2 reacties

Val je al een tijd niet meer af terwijl dit volgens jou wel zou moeten? Veel mensen krijgen hier op den duur mee te maken. Raak niet ontmoedigd. De volgende stappen helpen jou om een plateau te doorbreken.

Stap 1: Bereken opnieuw je energiebalans
Wanneer je al een aantal kilo's bent afgevallen, maar evenveel bent blijven bewegen als toen je wat zwaarder was, dan heb je in de regel minder energie (calorieën) nodig dan toen je begon met afvallen. Bereken daarom opnieuw je energiebalans. De energiebalans is een maat voor hoeveel calorieën je op een dag nodig hebt om op hetzelfde gewicht te blijven. De energiebalans wordt onder andere bepaald aan de hand van je energieverbruik. Bereken hier hoeveel calorieën je nodig hebt om af te vallen.

De volgende vragen geven je meer inzicht in je energieverbruik:

  • Hoeveel sport je momenteel? Ben je meer of minder gaan sporten?
  • Hoe actief ben je buiten het sporten om? Ben je meer of minder gaan bewegen? Wellicht overschat je de hoeveelheid beweging die je op een dag krijgt.
  • Zijn er nog andere dingen in je leven veranderd? Je kunt hierbij denken aan verandering van je werksituatie. Of de aanschaf van een auto. Of het uitkomen van een nieuwe game. Ben je hierdoor minder gaan bewegen?
  • Hoe snel ben je afgevallen? Ben je bijvoorbeeld in een korte periode snel afgevallen, dan kan het zijn dat je daarbij ook spiermassa bent kwijtgeraakt. Spiermassa zorgt voor een hoger energieverbruik dan vetmassa. Het is daarom van belang om niet te snel af te vallen. Ook een gebalanceerd voedingspatroon met voldoende eiwitten en krachttraining kunnen je helpen om tijdens het afvallen niet te veel spiermassa te verliezen.

Stap 2: Houd je voeding bij in een app
Het is handig om voor jezelf een tijdje bij te houden wat je huidige eetpatroon is. Misschien ben je onbewust meer gaan eten en val je daardoor niet meer af. Door je voeding een tijdje bij te houden in een app krijg je meer inzicht in je huidige eetgedrag. Houd je voeding bijvoorbeeld bij in Mijn Eetmeter.

Stap 3: Maak een nieuw plan
Via de eerste en de tweede stap heb je meer inzicht gekregen in je energieverbruik en je eetgedrag. Vervolgens is het handig om voor jezelf duidelijk af te vragen hoe je je gedrag kunt veranderen. Wil je bijvoorbeeld meer gaan bewegen of minder gaan eten? En hoe wil je dit gaan aanpakken? Op welke momenten eet je bijvoorbeeld te veel? En op welke dagen lukt je het wel om balans te houden? Waar ligt dat aan? En hoe zorg je ervoor dat je dat gedrag volhoudt? 

Coverfoto: Creativecommons

De FIT. Methode 
Op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat droomlichaam bereikt? 

De FIT. Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.

Ik ben al enige tijd flink bezig met sport en tips zijn altijd welkom:) Streven, net zo als die superlekkere gozer op de foto hier helemaal bovenaan:P:)

20 december 2016 17:56

Ik sport sinds mn 18de. 4 keer per week fitness...1.5 uur per keer..ik zie eruit zoals ik eruit wil zien. Dat geeft vrijheid.

Log in om een reactie te plaatsen

565 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
Nog geen lid? Meld je gratis aan en ontmoet direct duizenden andere gebruikers.
Volg Gay.nl op
Facebook / Twitter

deze functie is alleen voor Members
Word nu Member! Ok