Een FIT begin | 10 tips om meer te bewegen

Een FIT begin | 10 tips om meer te bewegen

05 december 2016, 11:12
Geen reacties

Nederlanders bewegen te weinig: 50 procent van de Nederlanders voldoet niet aan de beweegnorm. Tijd om hier wat aan te doen! Kom in beweging met deze tien tips.

Het belang van beweging
Bewegen is van levensbelang. Onvoldoende beweging is een risicofactor voor onder andere hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker, diabetes type II, osteoporose, angst, depressie en zelfs dementie. Geschat wordt dat er jaarlijks ruim 8.000 Nederlanders vroegtijdig overlijden als gevolg van bewegingsarmoede. Kortom, als je langer en gezonder wilt leven, moet je vaker van die bank of stoel komen. Hieronder volgen een aantal tips.

1. Gebruik een stappenteller
Gevoelig voor uitdagingen? Gebruik een stappenteller of app om je gezette stappen bij te houden. Stel jezelf een doel, zoals 10.000 stappen per dag.


2. Maak een productief moment extra productief 
Maak van een wandeling een productief moment: combineer het met dat ene telefoontje dat je nog moet plegen, luister een audioboek, laat je hond of konijn extra lang uit of oefen je presentatie. Of spreek af met die ene vriend die je veel te weinig ziet.


3. Ga lopend of fietsend naar je werk
Loop naar de supermarkt/stad/bioscoop/vriendenavond in plaats van te kiezen voor een voertuig.


4. Opstaan, wandelen
Sta 20 minuten eerder op en ga wandelen zodra je wakker bent. Zo begin je de dag actief en voel je je al fris voor je überhaupt gedoucht hebt.

5. Haal koffie of thee voor je collega’s
Maak kilometers in de baas z’n tijd. Dit doe je bijvoorbeeld door – wat attent van je – vaker koffie te halen voor je collega’s, de trap te nemen in plaats van de lift, of je auto een parkeerterrein verder te parkeren. Of ga altijd een verdieping hoger of lager naar de wc. Grijp de lunchpauze aan om een blokje om te gaan. Betrek een paar collega’s als stok achter de deur. Ook ideaal als netwerkmoment!


6. Parkeer verder en/of stap eerder uit de metro
Ga je toch met de auto ergens heen? Parkeer hem dan een kilometer van je eindbestemming. Zo wandel je er flink wat stappen bij. Hetzelfde geldt voor het openbaar vervoer. Stap gewoon een halte te vroeg uit.


7. Klassieker: negeer de lift
We moeten hem toch benoemen, omdat veel mensen dit blijkbaar vergeten. Pak waar het kan de trap in plaats van de lift. Ontloop ook letterlijk de roltrap en sla af en toe een trede over om je billen en bovenbenen extra te trainen.


8. Actieve uitstapjes
Werk niet met je date veel te veel calorieën naar binnen bij een middelmatige pubquiz, maar ga lekker samen sporten of maak een lange wandeling door het bos.


9. Geniet van beweging
Het belangrijkste: geniet ervan! Een loopsessie wordt extra prettig dankzij een mooie route, een zonsondergang, muziek, interessant gezelschap, de lente, of onverwachte gebeurtenissen. Geen wandeling is hetzelfde!


10. Maak een sport van meer beweging
Ga overal mogelijkheden tot extra beweging in zien. En zie het als een sport om meer te bewegen. Heeft je trein vertraging? Ga een rondje lopen in plaats van te staan koukleumen op het perron. Neem met liefde je vrienden achter op je fiets. Kijk hoe lang je staand kan fietsen. Bied je stokoude buurvrouw hulp in huis aan. Ontwikkel groene vingers. Klim in een boom. Doe elke dag een dansje. Bijkomend voordeel van al deze dingen is dat je humeur er ook van opknapt.

Coverfoto: Jeff J Mitchell

De FIT. Methode 
Op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat droomlichaam bereikt? 

De FIT. Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.

Log in om een reactie te plaatsen

276 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
Nog geen lid? Meld je gratis aan en ontmoet direct duizenden andere gebruikers.
Volg Gay.nl op
Facebook / Twitter

deze functie is alleen voor Members
Word nu Member! Ok