Een FIT begin | Hoe ga je om met honger tijdens het afvallen?

Een FIT begin | Hoe ga je om met honger tijdens het afvallen?

14 november 2016, 11:54
1 reactie

Afvallen is op papier een eitje: je eet minder calorieën dan je nodig hebt, en als resultaat verlies je gewicht. Er is echter één belangrijke factor die bij veel mensen flink wat roet in het eten gooit: honger. Te veel trek kan een behoorlijke invloed hebben op je stemming. Het kan je doen zwichten op zwakke momenten, en zo het behalen van je doel in de weg staan. Hoe zorg je ervoor dat je honger -of trek- de baas blijft tijdens het afvallen?

1. Bereid je voor met een voedingsschema
Afvallen is het makkelijkst wanneer je niet over eten hoeft na te denken, omdat je je nu eenmaal aan een bepaald voedingsschema of dieet houdt. Hoe meer je over eten na moet denken, hoe meer kans op overeten. 

Zonder schema maak je sneller 'foute' beslissingen, zoals extra saus opscheppen of tóch nog dat tweede biertje. Een goed voedinsschema zal ervoor zorgen dat je ongeveer om de drie uur iets eet, waardoor gierende honger uitblijft. Ook kun je middels een vooraf opgesteld schema een cheatmeal of bepaalde snack waar je naar hunkert inplannen, zodat snaaien zelfs toegestaan is en binnen je doel past.

  • Eet eiwitrijk.
  • Eet genoeg vezelrijke producten.
  • Eet minimaal 250 gram groenten per dag.
  • Drink genoeg water.
  • Plan die cheatmeal in en kom zo niet voor verrassingen te staan. Of houd genoeg ruimte in je schema over om een keer per week toe te geven aan een verleiding of traktatie.

2. Eet niet té spannend
Hoe lekkerder het eten, hoe meer we ervan nemen. Dit is de schuld van het beloningscentrum in je hersenen, dat sterker wordt geprikkeld wanneer het eten ons goed smaakt. Daardoor voelen we ons minder snel verzadigd dan na het eten van een minder lekker maaltje. Immers: ooit volgevreten op droge rijst met groente? Of op onbelegd casino-brood? Precies. Wanneer je snel te veel eet omdat je alles net wat te lekker vindt, zorg er dan voor dat je niet al je maaltijden té lekker maakt. Tem je innerlijke hedonist door jezelf een smaakarm maaltje voor te schotelen. Ook geldt dat hoe meer keus je hebt, hoe meer je op zult scheppen. Gevolg is logischerwijs dat je meer eet. Ook wanneer je eet met vrienden of voor de tv, zul je ongemerkt meer naar binnen schrokken. Zelfs een te groot bord is een valkuil, omdat mensen daar zonder het te merken tot 20 procent meer voer op blijken te scheppen dan op een klein bord.

  • Haal een heftige tandpasta in huis waarvan de smaak nog lang na het poetsen blijft hangen. Wanneer je net je tanden hebt gepoetst, zullen de meeste dingen je niet bepaald smaken. Heftige kauwgom kan ook helpen.
  • Kook minder met smaakmakers als saus, kruiden of zout als het beloningscentrum in je hoofd zelfs daar al te hard op gaat.
  • Pak een klein bord.

3. Zorg ervoor dat je altijd het juiste eten bij de hand hebt 
Dit zodat je bij een hongerklap gewoon je twee gekookte eitjes of je salade eet, in plaats van in de bedrijfskantine te zwichten voor broodjes kroket. Haal daarom niet een week van tevoren snacks in huis voor het weekend. De verleiding is veel te groot om er eerder van te snoepen. Berg eten ook op buiten je gezichtsveld en heb altijd een paar gekookte eieren of een appeltje op zak, zodat je nooit echt zorgen hoeft te maken over honger. 

4. Verzadig jezelf met het juiste voer
Zorg voor een verzadigd (niet te verwarren met tjokvol) gevoel na elke maaltijd. Eet voldoende vezels, groente en eiwitten. Een eiwitrijk dieet zorgt ervoor dat je minder gauw trek krijgt en draagt bij aan een sneller verzadigd gevoel. Ook reageert het beloningscentrum in je hersenen anders op eiwitten – in tegenstelling tot op bijvoorbeeld koolhydraten. Begin je dag dan ook vooral met een maaltijd rijk aan eiwitten en arm aan koolhydraten. Dit zal ertoe leiden dat je de gehele dag minder honger of trek hebt. Zorg er tevens voor dat elk eetmoment zo’n 20-30 gram eiwitten bevat, liefst ook je snacks.

Coverfoto: Huffington Post

De FIT. Methode 
Op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat droomlichaam bereikt? 

De FIT. Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.

17 november 2016 23:20

Iets dat ik hier heel erg mis, drink een glas water voor je gaat eten, dit helpt echt!

Log in om een reactie te plaatsen

565 Online gebruikers
Vul een correcte gebruikersnaam en wachtwoord in.
Login Vergeten
Nog geen lid? Meld je gratis aan en ontmoet direct duizenden andere gebruikers.
Volg Gay.nl op
Facebook / Twitter

deze functie is alleen voor Members
Word nu Member! Ok